ایمپلنت - کاشت دندان - ارتودنسی - عمل زیبایی بینی

ایمپلنت / کاشت دندان / ارتودنسی / عمل زیبایی بینی / غرفه / غرفه سازی

ایمپلنت - کاشت دندان - ارتودنسی - عمل زیبایی بینی

ایمپلنت / کاشت دندان / ارتودنسی / عمل زیبایی بینی / غرفه / غرفه سازی

ایمپلنت / کاشت دندان / ایمپلنت دندانی / قیمت ایمپلنت / ایمپلنت تهران /کلینیک ایمپلنت / برند ایمپلنت / ارتودنسی / ارتودنسی ثابت / ارتودنسی متحرک / ارتودنسی نامرئی / ارتودنسی دیمون / متخصص ارتودنسی / ارتودنسی لینگوال / ردیف کردن دندان / مرتب کردن دندان / بهترین متخصص ارتودنسی

  • ۰
  • ۰

دلایل شکست ایمپلنت های دندانی


این روزها سرعت پیشرفت علم و فن آوری به حدی بالا رفته است که تا می خواهیم به چیزی عادت کنیم یا آن را یاد بگیریم نسل جدید تر و کارامد تر آن روانه بازار می شود. دنیای تلویزیون را نگاه کنید سیاه و سفید لامپی ، ترانزیستوری ،رنگی ، صفحه تخت ،پلاسما  ال سی دی ، ال ئی دی و حالا هم سه بعدی که پس مدتی بعد های اضافی پیدا میکند 
دوربین عکاسی و فیلمبرداری سه بعدی هم به بازار آمده وقتی یک نیاز تولید شد نیاز دیگری را هم با خود می آورد برای دیدن و ساخت فیلم های سه بعدی علاوه بر تلویزیون و دوربین حافظه های بیشتر هم مورد نیاز است این یعنی بازنشستگی اجباری کامپیوترها و لپ تاپ های فعلی .
در مورد تحولات دانش دندانپزشکی هم  وضع از همین قرار است . سرعت پیشرفت بالاست ولی باید دانست خیلی از اصول علمی ثابت است و پایه های دانش دندانپزشکی به ندرت دستخوش تغییر می شوند. ایمپلنت های دندانپزشکی حدود سی سال پیش به دنیا معرفی شدند. و به سرعت پیشرفت کردند. 
در دنیای ایمپلنت هم مثل دنیای خودرو شرکت های مختلفی به بازار آمدند . حالا اگر کسی بخواهد بنز و ب ام و را با مثلا ام وی ام مقایسه کند باید گفت این کجا و آن کجا . آن کارخانه های معظم چند سر و گردن بالاتر از بقیه ایستاده اند.به همین خاطر جنس تولیدی شان با کیفیت است و بقول معروف مرگ ندارد. ایمپلنت های دندانی هم از این قضیه مستثنی نیستند. جنس خوب و بد دارند . از طرفی وقتی یک فن آوری جدید وارد بازار می شود مدتی طول می کشد تا نقاط قوت و ضعفش مشخص شود.شاید از اولین ایمپلنتی که برای بیمارم کار کرده ام حدود دوازده سال بگذرد.آن موقع کسب تجربه می کردم و خیلی  هم پر دل و جرات بودم ولی به مرور زمان محتاط تر و محافظه کارتر شدم . چون شاهد شکست هایم بودم . 
آنجا که به درخواست بیمار قبل از جوش خوردن کامل ایمپلنت برایش دندان گذاشتم و شکست خوردم . یا آنجا که با عجله شروع به کار کردم و استخوان بیمار داغ شد و همین مسئله باعث شکست شد. در مورد دیگر بلافاصله پس از کشیدن دندان ، جایش ایمپلنت گذاشتم و آن هم با شکست همراه بود البته موارد موفقی هم به همین روش انجام شد ولی هرکدام تجربه ای گرانبها و منحصر بفرد بود.

یکی از مشکلات ما این است که قانون همه یا هیچ در ذهن مان جریان دارد . یعنی یک چیز یا خوب خوب است یا بد بد . بعضی ها از ایمپلنت بت درست کرده اند و آنرا پرستش می کنند بعضی ها هم فقط از شکست ها و عفونت ها و پس زدن هایش داد سخن سر می دهند. وقتی ایمپلنت را به بیمار پیشنهاد می کنیم فقط از مزایایش می گوییم و به اصطلاح همه اطلاعات را به بیمار نمی دهیم . البته این کار اکثر ماهاست . وقتی می خواهید لباس بخرید ، دست روی هر جنسی می گذارید فروشنده از آن تعریف می کند و مزیت های آنرا قطار می کند. ولی اگر ما جای فروشنده بودیم ، آیا می توانستیم مزایا و معایب جنس را بگوییم و به خریدار اجازه انتخاب دهیم ؟

در مورد ایمپلنت من به بیماران مزایا و معایبش را می گویم و نظر خودم را هم اعلام می کنم ولی بیمار را در انتخابش آزاد می گذارم حتا می گویم با دندانپزشکان دیگر هم مشورت کند و بعد تصمیمش را بگیرد.گاهی اوقات طوری در مورد ایمپلنت صحبت می کنیم که گویی از دندان طبیعی هم بهتر است که این غلطی آشکار و نابخشودنی است.ایمپلنت هم عضوی مصنوعی است و نمی تواند دقیقا مثل اعضای اصلی برایمان کار کند. وقتی ایمپلنتی شکست می خورد همه ی کاسه کوزه ها را سر .........میی شکنیم و یادمان می رود روز اول چه آپولوهایی که با ر هوا نکردیم که جنسش درجه یک است از آلیاژ تیتانیوم که با آن بال موشک می سازند و از دندان طبیعی هم محکم ترر است و .......

بعد از این مقدمه طولانی بیایید با هم دلایل شکست ایمپلنت را بررسی کنیم :

الف- تشخیص و طرح درمان نادرست :  برای قرار دادن ایمپلنت دندانی وجود استخوان کافی ضروری ست .هم عرض استخوان هم عمق استخوان فک مهم است . اگر شما بخواهید میخی را در چوبی بکوبید که عرض و عمق کافی نداشته باشد چوب ترک می خورد و میخ در جایش محکم نمی شود .عرض و عمق استخوان با قالبگیری معاینهه و رادیوگرافی مشخص می شود. ایمپلنت نباید خیلی به دندان های مجاورش نزدیک شود چون هم خودش و هم دندان کنارش آسیب می بیند.ایمپلنت دندانی را نباید در جاییی قرار داد که فضای کافی برای دندان گذاشتن بر رویش نداشته باشیم . ایمپلنت دندانی نباید خارج از قوس فکی قرار گیرد یا به ساختمانهای حیاتی مثل رگها و اعصاب  آسیب وارد کند. 

ب- شکست در جوش خوردن ایمپلنت دندانی : ایمپلنت باید به نحوی در استخوان قرار گیرد که سلولهای استخوان ساز استخوان تازه در اطرافش بسازند.به این ترتیب ایمپلنت دندانی به استخوان فک جوش می خورد و با آن اتصالی تنگاتنگ برقرار می سازد که می تواند فشارهای جویدن را تحمل کند اگر این اتصال ایجاد نشود ایمپلنت دندانی لق می شود و شکست میخورد. مثلا اگر استخوان موقع سوراخ شدن داغ شود به دلیل سرعت زیاد مته یا کم بودن مایع خنک کننده سلولهای استخوان ساز می میرند.یا در مواردی که ایمپلنت دندانی بلافاصله در جای دندان کشیده شده قرار می گیرد نمی تواند بطور کامل به دیواره های حفره جذب شود و خوب جا بخورد پس فاصله ای بین ایمپلنت دندانی و استخوان می ماند که در آنجا جوش نمی خورد . فشار زود هنگام بر ایمپلنت دندانی و وارد آوردن فشار های جانبی به پیچ هم از دلایل شکست در جوش خوردن ایمپلنت است. 

ج- کیفیت پایین استخوان : اگر کیفیت استخوان فک پایین باشد یعنی سلولهای استخوان ساز کمتری در اختیار داریم و به این ترتیب ترمیم و بازسازی استخوان به مشکل بر می خورد.در این گونه موارد شاید پیوند استخوان چاره ساز باشد. 

د- عفونت و آلودگی ناحیه عمل : گاهی اوقات وجود آلودگی در ناحیه عمل علت شکست است . آلودگی ممکن است قبل از عمل در ناحیه موجود باشد یا هنگام قرار دادن ایمپلنت دندانی اتفاق بیفتد در مواردی هم آلودگی پس قرار دادن ایمپلنت به ناحیه حمله می کند. با وجود عفونت ترمیم و باز سازی استخوان مختل و ایمپلنت دندانی پس میزند.ممکن است مواد پیوندی که در ناحیه قرار می دهیم مثل پودر استخوان آلوده باشد یا فرد دچار بیماری پیشرفته لثه باشد در این موارد هم بحث آلودگی و پس زدن مطرح است.در حالتی که دندانپزشک گیر و ثبات اولیه خوبی از پیچ بدست نمی آورد آن ناحیه را مستعد آلودگی می نماید.ممکن است برای بیمار داروهای آنتی بیوتیک تجویز شود که باید مورد استفاده قرار گیرد.

ه- ایمپلنت های نا مرغوب : ایمپلنتهای مرغوب گران ترند و برای ساختشان تحقیقات ، وقت و انرژی بیشتری  صرف شده است . بعضی از ایمپلنت های نا مرغوب موقع کار  گذاشتن می شکنند و مشکلات زیادی ایجاد می کنند.

و- وضعیت سلامتی فرد : سلامت فردی که می خواهد ایمپلنت دریافت کند هم مهم است . دیابت یا مرض قند کنترل نشده ، کمبود برخی ویتامین ها ،سوء تغذیه ، پوکی استخوان ، افرادی که تحت پرتودرمانی و شیمی درمانی قرار گرفته اند ،افرادی که زیاد سیگار می کشند ، معتادین به مواد مخدر و الکل کاندیداهای مناسبی برای دریافت ایمپلنت نیستند.چرا که در این افراد ترمیم به تاخیر می افتد . دندان قروچه هم از عواملی ست که سلامت ایمپلنت را به خطر می اندازد.

مطالب مرتبط:

قیمت ایمپلنت

ایمپلنت تهران

کاشت دندان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی